Hoofdpijn vanuit gespannen schouders:

Geeft al die corona stress jou ook hoofdpijn? Hier een prettige doe-het-zelf-massage!

Van al dat thuis studeren en thuiswerken word je vast ook helemaal gek. Veel deadlines plus een slechte werkplek om te concentreren uit zich waarschijnlijk in stress. Zowel mentale stress als ook lichamelijke stress kan zorgen voor spanning(en) in de spieren. Door deze spanning(en) kan de toevoer van het zuurstofrijke bloed in de spieren verslechteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een verharde pijnlijke spier, wat we natuurlijk niet willen hebben. (Je herkent vast wel zo’n soort pijnlijke knoop in je nek/schouderregio 🙁)

Door een verkeerde laptop hoogte en verkeerde houding in je stoel of bed (voor de echt luie studenten) ontstaan er sneller van die pijnlijke knopen. De meeste thuiswerkers klagen daardoor de laatste tijd over nekklachten, wat zich uiteindelijk ook kan uiten in hoofdpijn. Doordat de spieren hoog in de nek gespannen en verhard zijn, komt er druk op de omliggende zenuwen. Deze druk zorgt dus voor hoofdpijn. Het is alsof er constant een te strakke band om je hoofd zit.

Om die te strakke band wat los te maken hebben wij een oefening bedacht. Met deze oefening masseer je je hoge nekspieren los wat voor ontspanning zal zorgen. Het enige wat je nodig hebt is een stok (denk aan een bezemsteel, dweilstok of iets dergelijks) 

De oefening gaat als volgt:

  1. Ga rechtop staan. Trek je kin in (maak een onderkin). Het kan helpen als je met je vinger je kin naar achteren duwt.
  2. Tijdens de oefening houdt je constant je kin ingetrokken. Dit is heel belangrijk, want hiermee maak je meer ruimte voor je spieren om gemasseerd te worden.
  3. Leg de stok in je nek. De stok rust ter hoogte van de onderkant van je oren. (Net onder het harde gedeelte van je schedel)
  4. Vervolgens druk je de stok met beide armen naar voren en laat je de stok over je nekspieren rollen. (De druk die je aan de stok geeft heb je zelf in handen)
  5. Verplaats de stok ook wat meer naar rechts en links. Zo pak je alle hoge nekspieren mee.(vergeet stap 2 niet!)
  6. Masseer de nek zo lang jij het prettig vind.

Hopelijk zorgt deze oefening voor wat ontspanning van de nekspieren en eventueel wat verlichting van de hoofdpijn. Wanneer je toch wat spanningen en spierpijn blijft houden raden wij jou aan een ontspanningsmassage van studentmassage050 te boeken 😉