Erge hoofdpijn?

Hoofdpijn, een veel voorkomend probleem.
Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn, met veel verschillende oorzaken. De meesten ervaren het tijdens stressvolle periodes. Je lichaam uit de ervaren stress dan in hoofdpijn. Vaak wordt paracetamol geslikt om de pijn wat te verminderen. Maar wist je dat je ook juist hoofdpijn kan krijgen van het slikken van paracetamol.
Deze post gaat over het verhelpen van spanningshoofdpijn, maar kan ook prettig zijn wanneer je last hebt van een stijve nek. Spanningshoofdpijn gaat vaak gepaard met een verkeerde houding. Door die verkeerde houding ontstaat er een beknelling bij de hoogste wervel. Die beknelling straalt uit naar het hoofd, wat zich zal uiten als hoofdpijn. Om die beknelling tegen te gaan hebben we een oefening die je zelf gemakkelijk thuis kan doen.

De beweging gaat als volgt:
Leg je hoofd op een boek. Het onderste gedeelte van het boek moet op gelijke hoogte zijn als de bovenkant van je oor.
Vervolgens trek je je kin naar je borst toe. Gebruik eventueel je vinger om de beweging beter te laten verlopen. Probeer een onderkin bij jezelf te creëren.
Deze houding houd je ongeveer 10 seconden vast. Vervolgens beweeg je je hoofd weer terug naar normale positie. Deze oefening kun je zo’n 3 keer herhalen.
Door deze oefening creëer je ruimte in de bovenste wervels. Hierdoor zal een beknelling of verkorting verminderen en de pijn of stijfheid afnemen.